Veelgestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over ‘Ik zoek mijn naaste’. De vragen die het meest gesteld worden, hebben we hier per categorie op een rijtje gezet.

Onze werkwijze

Ik heb mijn naaste als vermist opgegegeven. Wat gebeurt er nu?

Bekijk wat ‘Ik zoek mijn naaste ‘ voor jou gaat doen op onze procespagina.

Hoelang duurt het voordat ik iets hoor over mijn naaste?

Meestal word je binnen drie uur teruggebeld, soms duurt het langer. Dit hangt af van hoe groot de ramp of het ongeluk is en hoeveel mensen erbij betrokken zijn. Zodra jouw naaste is gevonden, laten we je dit zo snel mogelijk weten. We begrijpen dat wachten in deze situatie lang duurt. Wij doen ons best om jou binnen zes uur terug te bellen. Ook wanneer er dan nog niets bekend is over de persoon die je zoekt. 

Wat als ik zelf mijn naaste vind? 

Heb je je familielid, vriend, vriendin of bekende kunnen bereiken? Bel naar het telefoonnummer 088 0908 000 en geef aan ons door dat je niet meer zoekt.

Wat is het verschil tussen ‘Ik zoek mijn naaste’ en de website ‘Ik ben veilig’ van het Rode Kruis?

Denk je dat bij een ramp of een groot ongeluk een naaste betrokken is, zoals een familielid, een partner, vriend of iemand anders die je kent? En kun je geen contact met deze persoon krijgen? Dan helpt ‘Ik zoek mijn naaste’ je met zoeken door gegevens van jouw naaste te vergelijken met die van de slachtoffers.  

De website www.ikbenveilig.nl van het Rode Kruis geeft een overzicht van de personen die zelf laten weten dat zij veilig zijn. Op deze website kun je zien of de persoon die je zoekt zichzelf als veilig heeft gemeld.  

‘Ik ben veilig’ en ‘Ik zoek mijn naaste’ delen geen informatie met elkaar

Wat als anderen ook op zoek zijn naar mijn naaste?   

Als er ook anderen op zoek zijn naar jouw naaste, wijzen wij één contactpersoon aan. Dit is vaak een familielid, zoals een ouder, kind, broer of zus. Het kan zijn dat jij wordt aangewezen als contactpersoon. Als dat zo is, krijg je van ons te horen waar jouw naaste is als we die gevonden hebben. Vinden we die niet, dan vertellen we dat ook. Jij kunt deze informatie aan andere familieleden en vrienden doorgeven. 

Ben jij geen contactpersoon? Dan vertellen we jou dat iemand anders informatie heeft gekregen en of dit een familielid, vriend of bekende is. Je krijgt geen naam of telefoonnummer van deze persoon. Deze gegevens mogen wij om privacyredenen niet delen. 

Gemeente en ikzoekmijnnaaste

Wat is het verschil tussen ‘Ik zoek mijn naaste’ en het informatienummer van de gemeente of de veiligheidsregio? 

Denk je dat bij een ramp of een groot ongeluk een naaste betrokken is, zoals een familielid, een partner, vriend of iemand anders die je kent? En kun je geen contact met deze persoon krijgen? Dan helpt ‘Ik zoek mijn naaste’ je met zoeken door gegevens van jouw naaste te vergelijken met die van de slachtoffers.  

Heb je algemene vragen over het incident? Dan kun je bellen naar een informatienummer. Denk aan vragen als: “Hoelang moet ik mijn ramen en deuren nog dichthouden?”, “Kan ik mijn hond uitlaten?” of “Wanneer gaat de weg weer open?”. Dit nummer wordt bekendgemaakt via sociale media. Ook het team van ‘Ik zoek mijn naaste’ weet welk nummer je dan kunt bellen.

Bij wie moet ik na afloop van de ramp of het ongeluk met vragen zijn?

Na afloop van de ramp of het ongeluk kun je met vragen bellen naar de gemeente waar de ramp of het ongeluk heeft plaatsgevonden. Denk aan vragen als: ‘‘Ik ben zo geschrokken, met wie kan ik praten zodat ik niet meer zo bang ben voor knallen?” of “Ik hoor dat er een stille tocht voor de slachtoffers komt, hoe laat begint die en waar?” 

Volg je gemeente op X (vroeger Twitter), Facebook en Instagram, dan ben je het snelst op de hoogte. 

Gegevens en privacy

Waarom worden mijn gegevens vastgelegd?

We leggen gegevens vast van jou en van de persoon die je zoekt. Dit doen we om jou na onze zoektocht zo snel mogelijk iets te kunnen laten weten. 

Welke gegevens van mij worden vastgelegd?

Wij noteren je achternaam, voorletter(s), roepnaam, geslacht, geboortedatum, adres en telefoonnummer.

Welke gegevens van mijn naaste worden vastgelegd?

Wij leggen de achternaam, voorletter(s), roepnaam, geslacht, geboortedatum, adres en telefoonnummer van jouw naaste vast. Dat geldt ook voor de relatie tussen jou en jouw naaste. Ook vragen wij naar de nationaliteit en eventuele opvallende lichaamskenmerken van jouw naaste. Je bent niet verplicht deze gegevens door te geven.   

Wie kunnen mijn gegevens inzien?

Alleen medewerkers van ‘Ik zoek mijn naaste’ en van de gemeente of de veiligheidsregio die ‘Ik zoek mijn naaste’ heeft ingezet kunnen jouw gegevens inzien. Binnen een veiligheidsregio werken de politie, brandweer, ziekenhuizen en gemeenten, burgers en bedrijven samen in de omgeving van een ramp of groot ongeluk. 

Met wie worden mijn gegevens gedeeld?    

Wij vragen je of de gemeente na afloop van de gebeurtenis nog een keer contact met je mag opnemen. De gemeente belt je dan om te vragen of je slachtofferhulp nodig hebt, of behoefte aan een gesprek met een maatschappelijk werker of een psycholoog om de gebeurtenis te verwerken. Alleen als je hiervoor toestemming geeft, delen wij jouw contactgegevens met de gemeente waar je woont. Je gegevens worden nergens anders voor gedeeld.

Hoelang worden mijn gegevens bewaard? 

Jouw gegevens en die van je naaste bewaren we zes weken. We gebruiken ze om de werkwijze van ‘Ik zoek mijn naaste’ te kunnen evalueren. En voor eventueel onderzoek naar de ramp door bijvoorbeeld de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Daarna worden alle gegevens verwijderd.  

Wie zijn wij?

Van wie is ‘Ik zoek mijn naaste’?  

‘Ik zoek mijn naaste’ is van de overheid. Bij een ramp of een groot ongeluk kan een gemeente of een veiligheidsregio besluiten om het telefoonnummer 088 0908 000 te openen voor mensen die op zoek zijn naar een naaste. 

Hoe komt ‘Ik zoek mijn naaste’ aan informatie? 

Het team van ‘Ik zoek mijn naaste’ krijgt informatie over de slachtoffers van ziekenhuizen en van de politie. Met deze gegevens gaan wij heel voorzichtig om.